با صرف اندکی هزینه ی بیشتر مواد غذایی سالم مصرف کنید

 28 ژانویه 2016- بنا به گزارش یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک که توسط محققان پزشکی بیمارستان و انستیتوی تحقیقات IMIMانجام گردید، صرف هزینه ی بیشتر با تهیه ی مواد غذایی با کیفیت بهتر بخصوص افزایش میوه و سبزیجات تازه ارتباط دارد که منجر به داشتن وزن سالم و کاهش خطر بیماریهای  قلبی متابولیکی نظیر چاقی، دیابت و مشکلات  قلبی می شود.

 محققان 2181 مرد و زن اسپانیایی 25 تا 74 ساله را در بخشی از برنامه ی تحقیقاتی بنام REGICOR، درطی یک دوره ی ده ساله بررسی کردند. آنها با اندازه گیری قد و وزن این افراد و ثبت اطلاعات  تغذیه ای آنها  که از پرسشنامه های علمی و معتبر فرکانس مواد غذایی بدست آمد، پرداختند. میانگین هزینه های مواد غذایی با استفاده از اطلاعات رسمی  دولتی محاسبه گردید.

 به گفته ی Schröderپژوهشگر خطرات قلبی عروقی و گروه تحقیقات تغذیه ای در IMIM: ما شاهد  افزایش 1.4یورو درهزینه ی متوسط مواد غذایی از مصرف 74 گرم سبزیجات و 52 گرم میوه ی بیشتر  برای هر فرد در روز در یک رژیم غذایی 1000 کیلوکالری بودیم، درمقابل، کاهش 0.06یورو درمتوسط هزینه ی خرید مواد غذایی با کاهش 121 گرم سبزیجات و 94 گرم میوه وهمچنین افزایش مصرف غذاهایی مانند فست فودها و غذاهای بسته بندی شده همراه بود. او افزود: این آمار به معنی  افزایش وزن است که می تواند فرد را در معرض افزایش خطر عوارض قلبی در آینده  قرار دهد.

یک رژیم غذایی سالم برای سلامت جسم و رون لازم است و کیفیت آن بستگی به انتخاب های فرد دارد  که به میزان زیادی به قیمت، فرهنگ، ضائقه و راحتی بستگی دارد. در فاصله ی سالهای 2000 تا 2010، قیمت مواد غذایی سالم در اسپانیا به شدت در مقایسه با گزینه های کمتر سالم افزایش یافته است قیمت مواد غذایی سالم یعنی غذاهایی با کالری کم و غنی از مواد مغذی نظیر میوه جات تا 50 درصد افزایش یافته است درحالیکه شیرینی جات ومحصولات فرآوری شده  تنها 10 و 23.1 درصد به ترتیب افزایش قیمت داشته است.

نتایج این کار برای بالا بردن آگاهی مقامات بهداشتی کشورها مهم است و بر نیاز به اعمال سیاستهایی برای ترویج رژیم غذایی سالم  برای تمام  سطوح درآمدی تاکید دارد. همچنین  اشاراتی  به قیمت گذاری غذاها ، کشاورزی، سیاست های مالی و  اجرای برنامه هایی برای کمک به مصرف کنندگان دارد.

 منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305720.php